Rijksoverheid: Persconferentie coronavirus 25 januari 2022 in eenvoudige taal

25 januari 2022
Rijksoverheid: Persconferentie coronavirus 25 januari 2022 in eenvoudige taal
Archiefbeeld

DRECHTSTEDEN - Op dinsdag 25 januari 2022 was er weer een persconferentie. Mark Rutte en minister Ernst Kuipers waren op televisie. Ze vertelden over hoe het nu gaat met het coronavirus.

De belangrijkste dingen leggen we uit.

Veel mensen met corona
Mensen worden minder ziek van corona. Maar steeds meer mensen krijgen het virus. Daardoor wordt het straks misschien toch weer drukker in ziekenhuizen. Daarom blijven sommige maatregelen nodig. Toch kan bijna alles weer open. 

Vanaf woensdag 26 januari zijn er nieuwe regels.
Minder strenge regels quarantaine. Was u bij iemand met corona? En heeft u geen klachten? U hoeft niet meer thuis te blijven als u: 17 jaar of jonger bent en op school zit of studeert; werk heeft waarvoor andere afspraken gelden; een week geleden de boosterprik kreeg; of in de afgelopen 8 weken corona kreeg. En weer beter bent.

Blijf thuis bij klachten en doe een zelftest. Is die positief? Maak een testafspraak bij de GGD.

Sport en publiek
Uitwedstrijden mogen weer, binnen en buiten. Ook is publiek weer welkom. Bij binnensport moet iedereen vanaf 18 jaar een coronatoegangsbewijs laten zien.

Restaurants en theaters open
Restaurants, concertzalen en theaters mogen weer open. Dat geldt ook voor bioscopen, musea, dierentuinen en pretparken. 

Zij moeten zich houden aan de volgende regels:

- Ze zijn open van 5 uur ‘s morgens tot 10 uur ‘s avonds.
- Iedereen houdt 1,5 meter afstand.
- Iedereen moet een coronatoegangsbewijs laten zien.
- Mondkapjes moeten op.
- Dit geldt voor bezoekers vanaf 13 jaar.
 
Alleen op zitplaatsen mogen mondkapjes af. Of buiten, als er 1,5 meter afstand is.
 
- Binnen moet iedereen een vaste zitplaats krijgen.
- Binnen moet voldoende ruimte zijn.

Evenementen
Evenementen zoals concerten en beurzen mogen weer. Binnen en buiten.

Voor evenementen gelden de volgende regels:

- er mogen maximaal 1250 mensen naar binnen;
- binnen moeten bezoekers een vaste zitplaats krijgen;
- grote evenementen mogen alleen buiten. Ook daar zijn vaste zitplaatsen verplicht.
- Festivals mogen nog niet. Omdat daar geen vaste zitplaatsen zijn.

Ouderen
Bent u kwetsbaar? Beperk contact met anderen. Ook met kinderen. Houd 1,5 afstand.

Andere regels
- Houd overal 1,5 meter afstand van anderen.
- Ontvang thuis niet meer dan 4 mensen van 13 jaar of ouder.
- Ga per dag maar 1 keer op bezoek.

Gaat u op bezoek? Of naar een plek waar veel mensen zijn?
- Doe dan eerst een zelftest.
- Werk thuis. Ga alleen naar het werk als het moet.

Niet vergeten
- Was vaak uw handen.
- Hoest en nies in uw elleboog.
- Geef niemand een hand.

Volgende stap
Deze regels gelden tot dinsdag 8 maart. Dan kijkt het kabinet hoe het gaat. En of er nieuwe regels nodig zijn.

Bron: RIVM.

Meer over:
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.