Blokfluitensemble Praetorius in slotconcert van Duyschot Concerten
Ruim 20 blokfluitspelers van het blokfluitensemble Praetorius uit Leiden brengen een programma met Engelse en Spaanse composities. Wereldwijd bestaat er geen ensemble van deze omvang met een instrumentarium dat zo op elkaar is afgestemd. Dit levert een volle, ruime klank op
Het concert begint met een compositie van Matthew Locke (1630 – 1677). Je zou hierin een voorloper van Haydn’s Schöpfung kunnen zien. Daarna volgt een serie muziekstukken van anonieme Spaanse componisten met o.a. het intrieste Triste Espagna. Een bijzonder stuk is de Estampa Tre Fontane dat geheel unisono (eenstemmig) wordt gespeeld. De afwisseling ontstaat door een variatie in de instrumentatie. Andere componisten waarvan werk is te horen, zijn John Jenkins, Antonio de Cabezón, Anthony Holborne. Alleen de Fandango van P. Antonio Soler stamt uit een latere periode, nl. de 18e eeuw. Dit laatste muziekstuk bestaat uit een virtuoze verzameling van variaties op een voortdurend herhaalde baslijn.
De instrumenten van het ensemble zijn door een zelfde maker vervaardigd en geheel op elkaar afgestemd. Alle typen blokfluiten van de kleinste (Gar kein Flötlein) tot de contrabasblokfluit worden bespeeld. Hiermee kan zowel muziek in het 4- (hoog) als 8-voetsregister (laag) worden uitgevoerd. De laagste instrumenten hebben een indrukwekkende omvang.
Het ensemble speelt in dit concert voornamelijk muziek uit de Renaissance maar het schuwt bij ander gelegenheden ook modern werk niet. De leiding heeft Norbert Kunst die blokfluit, contrabas en fagot studeerde aan het Utrechts Conservatorium. Hij bouwde een aantal jaren blokfluiten en maakte deel uit van Europese bakorkesten zoals Les arts Florisssants en Musica Antiqua Köln.